loading

29 stycznia 2016

Nowa piramida żywienia

Pierwszy post i od razu mam dla was rewelacyjną nowinę!:)

Dosłownie kilka dni temu na I Narodowym Kongresie Żywieniowym w Warszawie Instytut Żywności i Żywienia przedstawił NOWĄ Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Jest to rzecz którą koniecznie musicie zobaczyć, ponieważ zaszły w niej istotne zmiany w porównaniu do jej poprzedniczki z 2009 roku.
Żeby wiedzieć na co zwrócić uwagę przygotowałam dla was krótki opis:

1. Aktywność fizyczna – tu akurat bez zmian. Regularna, codzienna aktywność fizyczna JEST PODSTAWĄ zdrowego stylu życia. Często ludzie nie uświadamiają sobie, że ludziki pod piramidą nie są tam bez powodu  Dlatego pamiętajcie, żeby spacerować, ćwiczyć, biegać i jeździć na rowerze każdego dnia przynajmniej 30-45 minut.

2. Warzywa i owoce – awansowały na zaszczytne najniższe piętro żywieniowej części piramidy, zastępując pieczywo i produkty zbożowe. Badania pokazują jednoznacznie, że warzywa i owoce powinny być podstawą zdrowej diety ze względu na zawarte w nich bogactwo witamin, minerałów, antyoksydantów i błonnika, przy równoczesnej małej ilości kalorii na 100g. Pamiętajcie jednak aby zachować odpowiednie PROPORCJE, czyli spożywać je w proporcjach: ¾ warzywa i ¼ owoce.

3. Zioła i przyprawy – jest to nowość w naszej polskiej piramidzie. Zostały one bardzo słusznie uwzględnione w zaleceniach, ponieważ są bogatym źródłem witamin i minerałów, a także ze względu na ich walory smakowe pozwalają na obniżenie użycia soli do przyprawiania potraw.

4. Orzechy – pojawiły się na szczycie piramidy, obok produktów bogatych w tłuszcz. Zawierają cenne kwasy tłuszczowe, stosunkowo dużą ilość białka, błonnik oraz witaminy i minerały. Bądźcie jednak ostrożni – należy kontrolować ilość jaką zjadacie, gdyż są one wysokokaloryczne.

5. Cukier – a dokładniej zalecenie o jego ograniczeniu w diecie. Cukier, jak większość z was już na pewno słyszała, może prowadzić do rozwoju nadwagi /otyłości, cukrzycy, chorób układu krążenia, a także wpływać na rozwój nowotworów. Cukier który dodajemy do herbaty, kawy, deserów i wypieków ma zdecydowanie negatywny wpływ na zdrowie, dlatego najlepiej jest go nie tylko ograniczać, ale całkowicie wyeliminować z diety.

6. Woda – ta pozycja przeszła ze starej piramidy bez zmian. Wspominam o niej, ponieważ wiele osób nie pamięta, żeby w ciągu dnia zapewnić swojemu organizmowi odpowiednie nawodnienie. Wypijaj 1-1,5 litra płynów dziennie. Najlepiej czystą wodę mineralną, ale dobrym wyborem będą też herbaty, woda z dodatkiem świeżych owoców lub mięty czy domowy kompot bez dodatku cukru.

Przedstawiona przez instytut piramida jest to projekt, który może ulec jeszcze niewielkim modyfikacjom, pod wpływem uwag środowiska dietetyków, lekarzy i innych osób związanych z żywieniem i zdrowiem publicznym. Jednak nie wiadomo kiedy i czy w ogóle zmiany zostaną wprowadzone. Może za kolejne 7 lat? Tak więc na razie przyjrzyjcie się uważnie i zapamiętajcie!

Twój adres email nie będzie publikowany