loading

4 lutego 2016

Tłuściutki, ale rozsądny czwartek

W swoim codziennym życiu staram się stosować zasadę złotego środka. Trzymam się tego także w zaleceniach dietetycznych, które kieruje do moich podopiecznych. Wszytsko jest dla ludzi – ale w rozsądnych ilosciach! Bo przecież to dawka czyni truciznę. Jeżeli na codzień staracie się zdrowo odżywiać, jecie dużo warzyw, pełnoziarnistego pieczywa/kasz/ryżu, wybieracie chude mięso, jecie owoce i rośłiny strączkowe takie jak  groszek/fasolkę/groch itd. Równocześnie unikając tłustych i bogatych w cukier, wysokokalorycznych przekąsek i słodkich napojów, to sadyzmem z mojej strony byłoby zabranianie zjedzenia jednego czy dwóch pączków w taki dzień jak dziś! Tłusty czwartek jest obchodzony powszechnie w naszym kraju i raczej niewiele jest osób, które obojętnie „przejdą obok” tego dnia. Normalnym jest, że gdy wszyscy dookoła zajadają się pączkami to też nabieramy na nie ochoty (nawet jeśli na codzień nie jesteśmy ich fanami). Chęć sięgnięcia po smakołyk jest jeszcze większa, jeżeli od jakiegoś czasu jesteśmy na diecie. Powstrzymując się walczymy sami ze sobą, co wpływa na obniżenie nastroju, poczucie straty i spadek motywacji do dalszych zdrowych zmian w odżywianiu. Dlatego też, z psychologicznego punktu widzenia, lepiej jest na chwilę sobie troszeczkę odpuścić, dzięki czemu później łatwiej będzie Wam wytrwać w wprowadzaniu drowych nawyków żywieniowych do swojej diety.

Jeżeli jesteście na diecie i korci Was, żeby zjeść pulchniutkiego pączka to zróbcie to… ale z głową!

  1. Zjedz jednego lub maksymalnie dwa pączki. Jeden pączek to ok. 250 kcal, jeżeli kontrolujesz ilość kalorii w diecie, postaraj się zmniejszyć ilość pieczywa na rzecz pączka. Dzięki temu nie przekroczysz swojego dziennego bilansu energetycznego.
  2. Wybieraj pączki bez lukru, czekolady, kolorowych wiórków czy toffi a wierzchu. Jeżeli nie możesz dostać (lub nie chcesz;)) pączka bez żadnej polewy to zdecyduj się na tego z cukrem pudrem.
  3. Najmniej kaloryczny będzie oczywiście pączek bez nadzienia. Jeżeli jednak chcesz wybrać najmniejsze zło to weź pączka z marmoladą. Toffi, czekolada i bita śmietana będą miały więcej kalorii.
  4. Zjedz pączka bez wyrzutów sumienia! 🙂 Nie o to chodzi, żeby sobie potem pluć w brodę. Ten pączek to nie nagroda, ani przestępstwo. Zjedz go ze smakiem, a potem wróć do zdrowych pełnowartościowych posiłków, a wszystko będzie w jaknalepszym porządku.

Skoro wszystko jest już jasne, to pozostaje mi tylko życzyć: smacznego!

tłusty czwartek

Twój adres email nie będzie publikowany