loading

16 lutego 2016

PARĘ SŁÓW O TYM JAK PIĆ SOKI

W jednym z komentarzy na facebook’u padło pytanie, czy lepiej jeść owoce czy pić soki? Domyślam się, że wiele osób ma taki dylemat. Dlatego zdecydowanie i bez zastanowienia, mówię: lepiej jeść owoce!?

DLACZEGO?
Sok jest wyciśnięty z owoców płynem w którym rozpuszczone są cukry, enzymy, witaminy i minerały. Niestety są one przez to pozbawione błonnika pokarmowego, który w przypadku owoców spowalnia wchłanianie cukrów w nich zawartych, zapobiegając nagłemu, nadmiernemu wzrostowi poziomu glukozy we krwi. Soki, w porównaniu do owoców, są też trochę bardziej skondensowane kalorycznie. Oznacza to, że w 100g soku jest więcej kalorii niż w 100g owoców (np. 100g jabłka to 34kcal, natomiast 100g soku jabłkowego to 42kcal). Zwiększone stężenie cukru i kwasów sprawia, że soki oddziaływują silniej niż owoce na szkliwo zębów. Nadmierne picie soków, może powodować miejscowe osłabienie szkliwa, a w konsekwencji pojawienia się nadwrażliwości lub próchnicy. W przypadku owoców chrupanie twardszych gatunków, takich jak jabłka, wzmacnia dziąsła, a znaczna zawartość wody zwiększa produkcję śliny, rozpraszając i neutralizując kolonie bakterii, powodujących przykry oddech i uszkadzających płytkę zęba.

ILE SOKÓW?
Oczywiście, nie chcę demonizować soków, a jedynie uświadomić wam, że nie należy z nimi przesadzać. Soki są świetnym źródłem witamin, minerałów i antyoksydantów. Zaspokajają pragnienie, a także chętkę na coś słodkiego;) Jest to zdecydowanie zdrowa alternatywa dla słodkich napojów, takich jak cola czy sprite, których na co dzień należy unikać. Pamiętajcie jednak, że szklanka soku (200ml) może zastąpić tylko jedną porcję z zalecanych 1-2 porcji owoców dziennie oraz, że należy przy tym zjadać odpowiednią ilość warzyw.

JAKIE SOKI?
Najlepiej pić soki świeżo wyciskane lub soki 100% bez dodatku cukru. Te pierwsze będą zawierały naturalnie występujące w owocach i warzywach witaminy, minerały, enzymy oraz kwasy. W czasie procesu produkcji soków w kartonie ulegają one w dużym stopniu rozpadowi. Jednak producenci starają się uzupełnić te straty, poprzez sztuczne dodanie witamin do gotowego produktu. Niektóre soki, takie jak malinowy czy porzeczkowy, są sprzedawane w formie nektarów, czyli rozcieńczonych wodą i dosłodzonych cukrem soków. Dzieje się tak, ponieważ stuprocentowe soki z tych owoców są bardzo kwaśne i cierpkie w smaku, przez co nie nadają się do bezpośredniego wypicia. Zamiast kupować nektar lepiej jest poszukać soku stuprocentowego i rozcieńczać go samemu w domu, dosładzając odrobinę miodem lub słodzikami naturalnymi (stewia, ksylitol). Taki sok można znaleźć w sklepach ze zdrową żywnością, dużych marketach oraz czasami w aptekach.

JAK PIĆ SOK?
Zalecaną dzienną porcję soku (200ml) powinno się rozcieńczyć wodą w stosunku 1:1, tak aby zmniejszyć stężenie cukru i kwasów w im zawartych. Świetnym pomysłem jest łączenie soków owocowych z warzywnymi. Świeżo wyciskane soki należy wypić w ciągu 1-2 godzin od ich zrobienia, ponieważ z czasem zawarte w nich składniki będą się utleniać. Warto też zawsze pić przez rurkę, dzięki czemu sok nie będzie miał kontaktu z zębami  (patrz załączony obrazek;). To je uchroni przed negatywnym oddziaływaniem soku.

No to teraz szklanki w górę i zdrówko! ?picie soczku kopia

 

Twój adres email nie będzie publikowany